هر آنچه هنرجوی خیاطی باید بداند
هر آنچه هنرجوی خیاطی باید بداند
مزون مُدینه هر آنچه هنرجوی خیاطی باید بداند
کنترل های مربوط به شلوار:
1کنترل راستا که حتما باید انجام شود ،وگرنه شلوار توی پا حالت پیچ خوردگی دارد.
2 کنترل کمر باید بین ساسون ها را اندازه بگیریم که به 1/2 دور کمر برسد.ساسون های چیدنی باید چیده شود ولی در جزوه شلوار گفته شده بهتره چیده نشود، اگر کنترل کمر انجام شد و کم بود از مقدار ساسون ها کم می کنیم و اگر زیاد بود به مقدارشون اضافه.
3 کنترل ران برای افرادی که خیلی چاق هستند باید کنترل ران انجام شود، گشادی فاق جلو تا پشت را اندازه میزنیم، مثلا هر چه قدر دور ران هست در الگو 2 سانت بیشتر باشد اگر 60 هست باید 62باشد.
4 کنترل آنتی ژامپ باید از قسمت جلو از بالای گشادی فاق تاپایین، ولی در قسمت پشت باید از پایین به بالا اندازه بگیریم، درکشیدن روی الگوقسمت پشت باید1سانت بیشترباشد.
نکات مهم:
1:پارچه های نخی و کتانی قبل از برش و دوخت باید شسته شوند پارچه های پشمی هم حتما باید اتو شوند.
2:بعضی ازپارچه ها هنگام اتوکشی جمع میشوند، یعنی مقدار پارچه کمتر می شود پس بایددقت کنیم که قبل ازبرش لباس حتمامقداری ازپارچه را امتحان کنیم که اگرپارچه این شرایط راداشت مقدار زاپاس را بیشتر کنیم.
3:اگرشخصی دورباسن زیادداشته باشد،برای بدست آوردن بلندی فاق بهتراست 1/4 دورباسن را _2 کنیم.(منظوردورباسن بالای116هست).
4:برای افرادی مثل بچه ها که دورباسنشون کمه بهتراست 1/4دورباسن را+2کنیم.
5:کسانیکه شلوارفاق کوتاه بخواهند، می توانند از قد اصلی یعنی کمر به سمت پایین بیاییم، و افرادیکه شلوارلوله تفنگی یاتنگ بخواهند می توانند هر مقدار روی دمپا یا پاچه یا قد شلوار علامت بزنند و از روی خط زانو نیز همین مقدار داخل شوند و بهم وصل کنند.
6:افراد قد بلند هم بلندی باسن شان را باید 20بگیرند.
مشکل فنی چرخ؟
سعی کنید همیشه از نوع نخ مناسب با ماشین دوخت استفاده کنید تا بخیهها خوب دوخته شود . اگر نخ روی کار جمع شد و بخیهها شل بود علت آن این است که نخ روی چرخ سفت شده و نخ ماسوره شل است.
اگر نخ زیر در نوک بخیهها شل است، دستگاه تنظیم کشش نخ را حرکت دهید و امتحان کنید تا دوخت مرتب شود.
اگر نخ ماسوره پاره شد درجه کشش نخ تنظیم نیست.
اگر چرخ در حین کار کردن گیر کرد، نخ در ماسوره گیر کرده است.
چنانچه چرخ به هیچوجه حرکت نکرد، علت آن پیچیده شدن نخ در ماکو یا تمام شدن روغن چرخ است.
چنانچه نخ رو پاره شود، ممکن است به این دلایل باشد:
درجه کشش نخ تنظیم نیست. نوک سوزن کند یا خم شده است. سوزن بیش از حد پایین بسته شده است. سوزن برعکس بسته شده است. نخ قرقره گره دارد یا ضخامت نخ رو و ماسوره متفاوت است .
اما اگر حس کردید بخیهها نامرتب و بزرگ و کوچک است، نخست گرد و غبار روی کار و ماسوره و ماکو را زدوده سپس ادامه دهید.
ممکن است سوزن در جای صحیح خود قرار نگرفته باشد. فنر پایه شل نشده باشد.
ممکن است سوزن از جهت اشتباه نخ شده باشد. استاندارد بودن سوزن را چک کنید .
اگر نخ ماسوره در حین کار پاره شد، ممکن است نخ ماسوره از جای خود خارج و به اطراف افتاده و مانع گردش ماسوره در ماکو شود.
اگر چرخ در حین کار صدا میکند، ممکن است روغن چرخ تمام شده یا از روغن مانده استفاده شده است.
اگر در موقع دوختن سوزن بشکند ممکن است سوزن در محلخود شل شده باشد یا به چرخ نخورد. از درست بودن محل قرار گرفتن سوزن مطمئن شوید. ممکن است سوزن کج شده باشد.
این امکان نیز وجود دارد که اندازه سوزن با ضخامت نخ و پارچه مناسب نباشد.
ادامه دارد...
مرسی برای این مطلب عالی